Jak si doma postavit kostelní varhany

Mgr. Jeroným Klimeš 2002

Nejprve si poslechněte tyto ukázky:
   J. S. Bach: Fuga a moll (1,5 MB) (noty)
   J. S. Bach: Badinerie (0,5 MB) (noty h moll, noty a moll (vhodné pro klasické čtyřoktávové kostelní varhany))
   Judity fuga (noty) - hraje sama Judita (6 let)
   Family Frost fuga (noty)

a teď si odpovězte na otázku: "Stačilo by mi, aby toto znělo u mě v obýváku?"

Pokud vaše odpověď zní: "Jo jasně, to by mi úplně stačilo, jenže jak na to a kde na to vzít? Co na to má náročná a zadaná žena? Vydrží varhany dopad dvou neposedných ratolestí a výbuch nevázaného večírku? Jak je vměstnat do dva plus jedna mínus sušák? Je možné nějak předejít tomu, aby v dětském pokoji nepřekážel katamarán? Nepřijdou klavíristé zkrátka? K čemu se může hodit teorie relativní frustrace u organologie? A kdo mi na ty varhany zahraje? Nezkřiví se mi bočnice zátěžovou zkouškou? Když tchán dostavěl chatu, zbyly mu dubové prahy a zlaté kliky, hodí se mi to na stavbu varhan? Co mají společného sv. Mořic a 13tunové bojové vozidlo pěchoty? Mohl bych naprogramovat pěkný program pro rejstříkování varhan?" Tak některé z těchto otázek vám pomůže vyřešit následující popis s obrázky.

Co jsem si pořídil já a proč

Před lety jsem si pořídil master keyboard Fatar STUDIOLOGIC SL-1100 a s tím jsem ona dlouhá léta byl spokojen. Až jsem se rozhodl postavit si varhany, protože jsem několik let hrával v kostele při mši (i po ní a před ní... :-)) Bratr umluvil kamaráda a já jsem umluvil kamaráda (viz odkazy níže) a vznikla tato pedálnice:

Pedálnice

Rozhodl jsem se pro paralelní a ne vějířovou pedálnici (viz nákresy na stránkách Beriomidi) z toho důvodu, že v českých kostelích není moc vějířová pedálnice k vidění. Naučit se hrát na vějířovou pedálnici znamená, přeučovat se při hře na většinu kostelních varhan v Čechách. Dalšího nevýhodou vějířové pedálnice je to, že nemá pravoúhlý půdorys a může se natáčet do stran, pokud není ukotvená, což je nepříjemné.

Dále tato pedálnice je konstruována především jako nerozbitná (tedy ne odlehčená), stejně jako i celý stůl a lavice. Z jednoho prostého důvodu, který zde popíši. Železobetonový štít atomové elektrárny je, jak známo, konstruován tak, aby vydržel dopad a naráz menšího tryskového letadla a zároveň výbuch reaktoru. Já jsem si nechal pedálnici navrhnout tak, aby v jedné chvíli vydržel dopad mých dvou neposedných ratolestí a výbuch nevázaného večírku mé svobodné ženy. Na následujícím obrázku vidíte poloviční zátěžovou zkoušku hracího stolu bez PC - dvě vyjevené ratolesti právě po dopadu.

Na pedálnici se dá položit deska, po které se dá chodit jako po stupínku ve třídě, po které mohou pumprlátka i skákat a nezvaní hosté blinkat. (Za nerozbitnou variantu platíte tím, že je těžší, hůř se přenáší a manipuluje se s ní, což může být někdy vážná závada, někdy naopak výhoda - pumprlátka si ji například neodnesou do dětského pokoje, aby si z ní udělaly katamarán. Dále pozor na posed dětí, může prý způsobit zdravotní potíže, více viz níže Otázky a odpovědí.)

Hrací stůl

Nad pedálnici jsem si nechal postavit podobně nerozbitný hrací stůl, který je však postaven a navržen tak, aby sloužil i jako počítačový a pracovní stůl. Při jeho návrhu jsem byl inspirován svým vynálezem z dob studií, kde jsem na koleji v pokoji o rozměrech 2 x 3 metry musel někam schovat své krásné nové piano. Udělal jsem to tak, že jsem ho položil na UBK (universální banánové krabice), a když jsem právě nehrál, tak jsem ho zastrčil pod stůl, kde bylo bezpečně ochráněno před padajícími a stékajícími nečistotami. (Fakt, že přežilo kolej, myslím mluví za vše.)

I u tohoto stolu je možno master keyboard zasunout a pracovat u něj, jako u jakéhokoliv jiného pracovního stolu s počítačem. Celý stůl s pedálnicí byl navržen tak, aby vyhovoval stejně dobře pro varhanní, tak i klavírní hru (protože já jsem především klavírista). Když dáte na pedálnici ochrannou desku a na ní položíte pedál, pak piáno, lavice a pedálnice s deskou odpovídají přesně rozměrům klavíru se židličkou. Podobně, když desku z pedálnice sundáte, je přibližně zachovaná (mimochodem nejednotná) norma pro varhanní hrací stoly.

Lavice

Pokud si nezaplatíte nastavitelnou lavici (která také v kostelích zpravidla nebývá), pak výšku posedu dětí můžete regulovat buď polštářem, tradičními slovníky, nebo těmito podložkami:

Takže summa summarum, piano, lavice i pedálnice se dají zasunout pod stůl. Ve složeném stavu tedy máte v obývacím pokoji jen o něco vyšší pracovní stůl, než je obvyklé, a to konkrétně o výši pedálnice. 

Takže ani vaše náročná a zadaná žena nemůže nic namítat. Moje náročná, leč svobodná žena ovšem namítala, ale to měla samozřejmě špatnou náladu a to se nepočítá. Výkřiky: 

byly umlčeny vysvětlením, že žijeme v 2 + 1 - sušák + kostelní varhany, což je evidentně přepych. Proti tomu se nedá nic rozumně namítat, jak praví církevní právo. :-))) Kromě toho si celý stůl později zamilovala, protože u něj pravidelně píše své knihy, které ji proslaví. (Mezi námi, kdo ví, že?)

Počítač a věž s mixážním pultem:

Při hraní pak mám myš na dosah ruky a tou (nebo přímo z master keyboardu) ovládám počítač, který vytváří varhanní či jiné požadované zvuky. Ty jdou přes prý mizerný mixer Behringer (je pravda, že při větším zesílení šumí) do věže Aiwa s ekvalizerem. Reproduktory jsou umístěny vysoko, téměř u stropu na opačných koncích místnosti a vytváří vcelku dobrý prostorový dojem.

U výše zmíněného programu Raster midi keyboard player je nutné nastavit hauptmanual, obermanual a pedál na midi kanály 5 - 8, a pak je možno každý manuál nezávisle osadit až čtyřmi rejstříky, a to je příjemné, že?

Na zvukové kartě doporučuji si nastavit efekt "Concert hall", se kterým získáte pocit kostelního prostoru. Bez tohoto efektu se to téměř nedá poslouchat. To mě po pravdě řečeno překvapilo.

Je pravda, že jsem téměř hluchý...

ale výsledný zvuk mě neuráží, ba dokonce se mi při hraní vybavují pocity, které jsem míval při cvičení v kostelech. Což je víc, než jsem od toho očekával. Osobně na naprostou věrnost zvuku nehraji, hrál jsem na desítky kostelních varhan a žádné nebyly dokonalé. U každých něco znělo lépe něco hůř, sem tam visely klávesy, sem tam byly falešné píšťaly atp. Prostě fyzické píšťalové varhany musí člověk brát takové, jaké jsou, protože s nimi stejně nic nenadělá. Pouze u samplovaných rejstříků lidé remcají, protože pořád existuje naděje, že by šly ještě vylepšit. Tomuto jevu se říká relativní frustrace a zajímavě o ní píše (pochopitelně, že ne z tohoto pohledu) Kunczik Michael: Základy masové komunikace. Karolinum, Praha, 1995.

Méně kvalitní samply se liší od skutečných varhan hlavně při hře stacatto - nemají pomalý náběh a doběh typický pro píšťaly ale získávají ve vyšších polohách přídech zvuku cembala.

Ukázky

Zatím mám pouze výše uvedenou ukázku J.S.Bach: Fuga a moll (1,5 MB), ale navíc si můžete poslechnout ukázky stejného zvukového fontu (jeux14.sf2) hraného na počítači s Linuxem. Já osobně, kdybych něco podobného slyšel v rádiu, tak bych uvěřil, že je to nahrané v kostele.

Hardware, které potřebujete, a kde je seženete

1) Počítač minimálně Pentium na 133 s 32 MB paměti (má každý).

2) Zvukovou kartu, která načítá Sound Fonts a má efekty.

Například Sound Blaster Live Player 5.1. za 800 Kč, http://www.extrapoint.cz, viz ceníky. (Pozor existuje ve dvou verzích: digitální a analogové; pro levný počítač pouze analogovou, pro digitální bedny nebo kvalitnější počítač je lépe si pořídit digitální).

3) Zvukový font (sound font) s varhanními rejstříky

Velmi dobré jsou Jeux14.sf2 nebo Stefans Cathedral Pipe Organ. Řadu dalších dobrých zvukových fontů najdete na stránkách Internetu, například http://wolod.narod.ru/sf2.htm nebo další varhanní fonty na http://www.hammersound.net/.

4) Jedny až dvoje klávesy pro manuály

Oboje klávesy musí mít MIDI IN a MIDI THROUGH, což mají některé lepší keyboardy. (Pokud máte midi slučovač, je možno místo jednoho manuálu použít levné a velmi malé klávesy STUDIOLOGIC CMK-49  od Fatar za 4500 Kč, které však vysílají pouze na prvním midi kanálu. Místo Fataru a slučovače jsem si pořídil MK-249 USB Evolution asi za 6000 Kč, který má USB midi výstup, a pokud třeba používám softwarové midi slučovače. To má tu výhodu, že jej mohu používat s notebookem, který nemá žádný gameport ani midi, navíc napájení bere z USB portu.

5) Pedálnici s MIDI výstupem.

a) Pedálnici máte, ale nemáte MIDI výstup. Existují starší pedálnice například z rozbitého harmonia ap. Ty si můžete jednoduše napojit pomocí diodové matice na MIDI modul, který seženete od firmy Beriomidi (1500 Kč). Na této adrese naleznete i plánky na výrobu pedálnice, pokud si ji chcete vyrobit sami. Doporučuji si koupit Beriomidi se všemi doplňky. Stojí málo, takže se to vyplatí: Je to pak softwarově ovladatelné a má to mnoho pohodlných funkcí, které později oceníte. (Diodové matice se nebojte, je tak primitivní, že pochopí ji každý, kdo pochopil rozdíl mezi hrubou a hladkou moukou.) Další variantou je firma CHD, se kterou ale nemám osobní zkušenost.
b) Pedálnici nemáte, tu vám vyrobí na požádání varhanická firma Otcovský i s implementovanou diodovou maticí. (maximálně 16000 Kč cena závisí na tom, jestli chce verzi odlehčenou nebo nerozbitnou, kontakt u mě.) Zde si můžete nechat vyrobit i hrací stůl (držák na manuály a počítač), popřípadě i varhanní lavici.

6) Zařízení, které bude zvuk z počítače zesilovat a přehrávat (běžná hifi věž se vstupem).

7) Počítačové programy.

Používat lze všechno možné, záleží na tom, jaký máte operační systém. Nejlepší jsou tradičně PC freewarové programy: http://midiorg.wz.cz od Pavla Kučery; dále Mike's Raster MIDI keyboard player; MIMA Masterkeyboard Controller Software od ASSoftware. I pro Linux se něco najde, nezkoušel jsem, zkušenosti jiných dosvědčují, že rozchodit to je pěkná průda. MacIntoshe nesnáším, takže tam si pomožte sami. Více k programům viz diskuse.

Cena

Pokud jste správně počítali:

Manuál + zvuková karta = 5500 Kč    
                                         a máte dokonalý varhanní zvuk doma v obýváku.

Manuál + pedálnice + zvuková karta = maximálně 24500
                                        a můžete doma hrát nohama rukama.

Otázky a odpovědi

1. Mám problém je se sloučením dvou midi signálů. Je nutné používat midi slučovač?

Slučovač by neměl být nutný, pokud u každých kláves je vstup i výstup pro midi, tzv. midi through a midi out. Pořádně tomu nerozumím, ale s Fatarem mi to funguje. Pozor midi through nemaji malé master keyboardy od Fatar. Situace je však taková, že se okolo tematu rozproudila diskuse chytřejších, než jsem já.

Moje funkční zapojení je následující: Midi kabel z pedálnice vede o Fataru SL-1100 Midi Through a z něho vede midi kabel do počítačového gameportu od SoundBlastera. Druhý manuál (Evolution MK-249) je připojen přes USB. Oba midi porty jsou sloučeny softwarovým freeware mergerem, který si teď nepamatuji, ale vím že funguje pod Win 98 bez problémů. Sloučený výstup pak jde do Mike's Raster MIDI keaboard playeru následovně:

Kabely

pedálnice out ----->

 in hauptmanual out ----->

in obermanual out ---->

pc

Nastavené midi kanály

5

6

7

 

Nastavená sekce v Raster Midi keyboard

Section 1

Section 2

Section 3

 

V každé sekci je možno navolit až 4 rejstříky.

Možná by bylo i řešením nainstalovat dvě zvukové karty, které by měly dva midi vstupy a tak nahradily MIDI slučovač, ale opět jsem to nezkoušel, tak nevím. Pro vsechny případy uvadím odkazy ma MIDI slučovače čili mergery:
http://web.telecom.cz/chd
http://www.disk.cz/products/midiman
http://www.synthony.com/Products/midigoodies.html

Mám problém je se sloučením dvou midi signálů. Na svých stránkách uvádíte, že existuje nějaká
stavebnice KTE. Mohl bych získat nějaký podrobnější odkaz?

Viděl jsem ji v GM Eletronics u Florence, ale číslo časopisu si nepamatuji, ani jsem ji netestoval, protože ji zatím nepotřebuji.

Je možno používat kartu je Sound Blaster AWE 32?

Ano funguje dobře, jen má limitovanou paměť asi 8 MB, což ale u varhanních zvukových fontů dostačuje. Pokud vydává divné zvuky převážně v basech, bývá to způsobeno efektem "concert hall".

Z popisu na vašich stránkách mi není jasné, zda je možné programem Raster Midi keyboard hrát různými rejstříky na různých manuálech.

Ano je to možné, viz otázka 1.

Kde je možné sehnat jiné varhanní moduly a komponenty, než u firmy Otcovský a Berold electronics?

Zkuste http://www.organservis.cz, http://www.bla.cz/ či http://www.disk.cz/.

Existují ještě jiné varhanní zvukové fonty než Jeux14.sf2 či Stefans Cathedral Pipe Organ?

Ano, menší fonty existují a někdy mají již v sobě echo (vhodné pro jiné zvukovky či midi karty, které nemají žádné efekty, například Maui Turtle beach) Jeux14.sf2 a Stefans Cathedral Pipe Organ jsou však freeware.

Mohu v Raster midi keyboard zapnout více než čtyři rejstříky na manuál či pedál?

Prý ano, ale musíte mít více (byť virtuálních výstupů midi out), pak lze spustit více instancí Raster midi keyboard. Každou instanci nastavit na jiný výstup midi out, pak u každé instance můžete mít nastaveny 4 rejstříky, takže summa summarum můžete mít na každém stroji nastaveno 4*(počet midi out) rejstříků. Taková šibeniční řešení však volají po tom, aby se našel nějaký šikovný programátor v C++ a naprogramoval pořádný program pro varhanní hru, který by měl nejen víc rejstříků, ale i spojky a zvyšoval dynamiku podle počtu hrajících nástrojů.  Mé úpěnlivé volání bylo vyslyšeno, viz http://midiorg.wz.cz. Díky, pane Kučero!

Mám jinou midi kartu, která nečte SF2. Mám na ni šlápnout, vyhodit ji a koupit si raději SB?

Inu, nechci říci rovnou ano, ale ušetříte si tím řadu starostí. Existuje složitě zabezpečený program Awave studio, který konvertuje SF2 vcelku do jakéhokoliv jiného formátu. Není však lehké na něj najít crack, ale rád vám pomohu, když bude třeba. Tímto programem si můžete konvertovat SF2 například do Turtle beach formatu WFP ap.

Dále doporučuji přečíst zajímavý příspěvek do diskuse pro majitele notebooků. Existuje software, které není vázané na Soundblaster, například Propellerhead Reason, který je schopen spolikat SF2 a vyplivnout docela slušný varhanní zvuky, stačí vám notebook s USB a odpovídající keyboard.

Mohou se dlouhodobou poloviční zátěžovou zkouškou zkřivit bočnice stolu?

O bočnice hracího stolu se bát nemusíme, jsou udělány z bytelné borové spárovky. Obavy bychom měli mít spíše o nohy našich ratolestí, jak mě upozornil jeden čtenář: "Pane, všiml jsem si vážného problému při pohledu na fotografii, která ukazuje zátěžovou zkoušku počítačového varhanního stolu. Děti na něm klečí způsobem, který, opakuje-li se pravidelně, nutně povede ke zkřivení nohou. Sám jsem s tím měl dříve problémy, ale matka si problému všimla a postarala se o lékařské řešení. Předpokládám, že jste o tom neměl ani tušení, protože jinak byste s tím něco udělal. Jinak fandím každému, kdo se nebojí techniky a umí si sám zařídit různá zařízení; Váš výtvor se mi líbí."
Děkuji za upozornění i ocenění, od příště nechám ratolesti dopadat jiným způsobem a i já fandím všem, kdo si chtějí postavit různá zařízení. Sám bych to bez dobrých kamarádů nikdy nedokázal.

Jak se vyrábí spínače na pedálnice a klaviatury?

Pořídíte si malý jazýčkový kontakt (cca 10 Kč, http://www.meder.com, http://www.mybox.cz/compo, http://www.pesimat.cz ap.). Ty mají velikost diody a obsahují dva tenké plátky, které se sepnou při přiblížení magnetu. Ten magnet je na konci klávesy a k jazýčkovému kontaktu se přiblíží stlačením klávesy. Optimální hloubku sepnutí nastavíte přihnutím drátků jazýčkového kontaktu, viz obrázek.

U pedálnice to není problém, ale u manuálů je nutno nastavovat kontakt při stlačených okolních půltónech, aby byla jistota, že okolní magnety jazýčkový kontakt neovlivňují. Někdy je třeba z dostupných kontaktů vybrat ty, které jsou nejcitlivější a mají nejmenší hysterezi (dobře rozepínají).

Rozměry pedálnice zaslal ing. Petr Říha. Děkuji.

Znate ještě někoho, kdo si takto postavil varhany?

Ale to víte že jo. Mají dokonce své hezké stránky:

http://organ.sonusparadisi.cz
Mgr. Jiří Žurek zužitkoval tchánovy dubové prahy k tvorbě pedálnice a navíc si postavil i manuál, který simuluje mechanickou trakturu pomocí gumových hadiček. Geniální řešení. A pokud tomu dobře, rozumím, tak sampluje zvuky realných varhan, které si u něho můžete zakoupit. Už se nějaký čas chytám, že za ním s kamarádem zajedeme.

http://www.varhanydoma.czweb.org
Petr Jedlička

www.martintucek.wz.cz/Monster/Monster1.htm
Martin Tuček

varhany13.jpg (102616 bytes)
Pouze tusím, že to byl dr. Černý, kdo mi poslal toto foto.

Když tchán dostavěl chatu, zbyly mu dubové prahy a zlaté kliky, hodí se mi to na stavbu varhan?

Nevím jistě, zda využijete ty zlaté kliky, ale z těch dubových prahů se dá udělat pěkná pedálnice, viz výše. Ale nevažte se na tchána, například jiný pán mi poslal obrázek a email tohoto znění: "Pane Klimeši, na ukázku posílám varhany, které si udělal náš semilský J. S. Bach. Zatím má jenom pět dětí v bytě 2+1 a pedálnici si udělal z chrániček (korýtek) na elektriku. Zatím mu žádné dítě nic na tomto stroji neudělalo, neboť k tomu za jeho nepřítomnosti nesmějí." Řekněte, jestli to není krása. (Závidím mu jeho výchovné úspěchy.)

Mohu si vytvořit hrací stůl, jako mají u sv. Mořice v Olomouci, viz obrázek?

Pět manuálů lze propojit pomocí midi, ale Raster Midi player je schopen ovládat pouze tři vstupy, tedy dva manuály a pedál. Museli byste si vymyslet, jak pomocí sklopek předávat informace o rejstřících do počítače. Snad by to šlo přes sériový port či další midi zařízení. Každopádně si však myslím, že je třeba víc na varhany hrát a míň vymýšlet blbosti, jako jsou předimenzované varhany u sv. Mořice (I když musím přiznat, že je to opravdu požitek si na ně zahrát, asi jako když řídíte třináctitunový BVP.) (Někteří lidé namítají, že to na obrázku nejsou prý varhany od Mořice. Myslel jsem, že ano, už si je zas až tak přesně nepamatuji, ale každopadně u Mořice mají podobný nesmysl.)

Zpět na hlavní stránky: Události a názory